Blisko 75% Polaków planuje tegoroczny urlop wakacyjny w kraju – wynika z badania „Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025” zrealizowanego przez Profitroom. Co druga osoba deklaruje, że decyzję o wakacyjnym wyjeździe podejmuje z maksymalnie trzymiesięcznym wyprzedzeniem – jak wskazują eksperci, szczyt rezerwacji jest jeszcze przed nami. Liczba rezerwacji w Polsce jest na ten moment wyższa niż rok temu, a ceny pozostają na zbliżonym poziomie. Jakie regiony i miasta cieszą się największą popularnością na nadchodzące wakacje?
Wakacyjna mapa 2025
43% badanych planuje spędzić urlop w Polsce, a kolejne 31% wskazuje na tzw. wyjazdy hybrydowe, łączące pobyt w kraju i za granicą. Tylko 12% deklaruje wyjazd wyłącznie poza Polskę. Krajowy wypoczynek najchętniej wybierają osoby w wieku 25–34 lata. 8% respondentów planuje wakacje poza głównym sezonem letnim, a 5% nie ma jeszcze sprecyzowanych planów urlopowych. Urlopy poza sezonem najczęściej planują osoby w wieku 65+, które najczęściej unikają wakacyjnego tłoku.
Według danych rezerwacyjnych Profitroom, najczęściej wybieranym regionem na tegoroczne wakacje jest Pomorze Zachodnie (22% wszystkich rezerwacji), dalej Sudety (11%), Pomorze Środkowe (8%), Trójmiasto (7%) i Podhale (6%). Wśród miast dominuje Kołobrzeg, wyprzedzający Gdańsk, Kraków, Zakopane i Szklarską Porębę. Wyniki te potwierdzają, że klasyczne destynacje wciąż przyciągają najwięcej gości, choć coraz większym zainteresowaniem cieszą się również mniej oczywiste lokalizacje. Obiekty położone poza głównymi szlakami turystycznymi odpowiadają za 13% wszystkich wakacyjnych rezerwacji.
– Jako Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej cieszę się niezmiernie, że nasz kraj jest tak chętnie wybieranym kierunkiem podróży - nie tylko przez gości zagranicznych, ale także przez polskich turystów. Z roku na rok widzimy coraz większe zainteresowanie odkrywaniem pięknych polskich regionów i to nie tylko w odniesieniu do miejsc popularnych, ale także tych nieoczywistych – mówi Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Obserwowany wzrost zainteresowania mniej oczywistymi lokalizacjami to również efekt zmieniających się oczekiwań podróżnych. Coraz częściej wybierają oni miejsca z unikalną atmosferą i lokalnym charakterem – nie tylko traktując miejsce pobytu jako bazę noclegową, ale część całego doświadczenia.
– Goście coraz częściej wybierają miejsca, które mają duszę, miejsca nieoczywiste. Hotele niezależne, mocno osadzone w lokalnym kontekście, są dla nich nie tylko bazą, ale częścią przeżycia. To, co kiedyś było „dodatkiem” – historia budynku, kuchnia oparta na regionalnych produktach, kontakt z właścicielem – dziś jest kluczowym powodem wyboru. Goście szukają prawdy, nie kopii. Coraz rzadziej interesuje ich to, co powtarzalne i „przewidywalnie luksusowe”. Unikalność zaczęła znaczyć więcej niż luksus. I to ona buduje dziś emocjonalną więź gościa z miejscem, do którego chce się wracać. Gość chce się zainspirować, a nie tylko przespać. I to jest piękna zmiana – komentuje Elżbieta Lendo, Prezes Zarządu Polskich Hoteli Niezależnych.
Różnorodność oferty turystycznej napędza krajowy ruch
Wakacje nad morzem, aktywny wypoczynek w górach, relaks w spa, city break w mieście czy weekend „poza szlakiem” – Polska oferuje dziś wachlarz możliwości, który odpowiada na zróżnicowane potrzeby turystów, a nierzadko zaskakuje jakością usług. Co istotne, dla osób wybierających wypoczynek w kraju poza dostępnymi atrakcjami w miejscu pobytu szczególne znaczenie mają walory przyrodnicze i krajobraz – jak pokazuje badanie Profitroom, wskazuje je aż o 10 punktów procentowych więcej respondentów niż w grupie planującej urlop za granicą.
Na ten potencjał zwraca uwagę również Polska Organizacja Turystyczna, która podkreśla rosnącą atrakcyjność kraju zarówno w oczach polskich, jak i zagranicznych turystów.
– Turyści, zarówno ci zagraniczni jak i krajowi, coraz częściej doceniają nasz kraj nie tylko ze względu na wyjątkowe i zróżnicowane walory przyrodnicze, wszechstronność oferty turystycznej czy wspaniałą kuchnię. Polska posiada bowiem także doskonale przygotowaną bazę noclegową i infrastrukturę na najwyższym światowym poziomie – także do uprawiania coraz bardziej popularnej turystyki aktywnej. Największym jednak skarbem naszego kraju są ludzie ze swoją legendarną gościnnością. Nie bez powodu nasz kraj plasuje się obecnie w pierwszej dwudziestce najbardziej trakcyjnych krajów świata – mówi Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
O potencjale Polski jako destynacji turystycznej mówi także Prezes Zarządu Polskich Hoteli Niezależnych:
– Uważam, iż Polska jest ciekawym, zbalansowanym rynkiem, a nie kolejną kalką z przewidywalną ofertą. Mamy olbrzymi potencjał by stać się destynacją pierwszego wyboru, a nasza siła tkwi w miksie, nie w monokulturze marek – komentuje Elżbieta Lendo.
Kiedy planujemy urlop? Coraz mniej spontanicznie
Choć połowa respondentów planuje urlop z maksymalnie 3-miesięcznym wyprzedzeniem, a co dziesiąty – bardzo spontanicznie (na kilka dni lub godzin przed wyjazdem), to trend „first minute” wyraźnie rośnie. Najbardziej spontaniczni są młodzi dorośli w wieku 25–34 lata oraz mieszkańcy mniejszych miejscowości i wsi. Jak wynika z badania „Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025”, 18% respondentów planuje wyjazd z ponad 6-miesięcznym wyprzedzeniem, a 31% robi to od 3 do 6 miesięcy przed wyjazdem.
Jednak jak zauważają eksperci, Polacy coraz lepiej rozumieją korzyści z wcześniejszych decyzji: większy wybór obiektów, lepsze warunki anulacji, większa dostępność dat i pokoi.
– Znaczna część Polaków nadal rezerwuje wakacje na ostatnią chwilę, a największy szczyt przypada zaraz po zakończeniu roku szkolnego. Widzimy jednak rosnącą świadomość, że wcześniejsze planowanie daje realne korzyści. Czekając z decyzją, ograniczamy sobie wybór – najlepsze hotele i pokoje oraz najatrakcyjniejsze terminy znikają jako pierwsze, a elastyczność w zmianach czy anulacjach z czasem jest coraz mniejsza – mówi Agata Pielacha-Janiec, Dyrektor Regionalna w Profitroom.
Z kim podróżujemy na wakacje?
Choć deklaratywnie aż 50% badanych wskazuje, że spędza wakacje z dziećmi, dane z systemu rezerwacyjnego Profitroom pokazują, że najczęściej rezerwowaną konfiguracją są wyjazdy we dwoje – 2+0 stanowi aż 36% wszystkich rezerwacji na lato 2025. Dalej uplasowały się wyjazdy rodzinne: 2+2 (16%) i 2+1 (14%). Łącznie pary i single odpowiadają za ponad 40% wakacyjnych rezerwacji, co pokazuje, że podróże bez dzieci mają dziś równie silną pozycję jak wypoczynek rodzinny.
Wzorce wyjazdów różnią się także w zależności od wieku. Z badania „Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025” wynika, że im starsi respondenci, tym częściej wybierają wakacje w gronie przyjaciół lub samodzielnie. Samotne wyjazdy są szczególnie popularne wśród mieszkańców dużych miast – deklaruje je 6% osób z ośrodków powyżej 500 tys. mieszkańców, w porównaniu do zaledwie 1% na terenach wiejskich.
Preferencje dotyczące formy spędzania czasu również różnicują się w zależności od towarzystwa. Aktywność fizyczna i ruch są szczególnie ważne dla osób podróżujących solo (56%) i w parach (35%). Co ciekawe, jej znaczenie rośnie wraz z wiekiem – aż 36% osób w wieku 65+ wskazuje ją jako kluczowy element udanego wypoczynku, podczas gdy wśród młodszych dorosłych (25–34 lata) ten odsetek wynosi tylko 11%. Dla par najistotniejsze jest odkrywanie nowych miejsc (54%), a dla wszystkich – niezależnie od towarzystwa – niezmiennie najważniejszy pozostaje odpoczynek i relaks. Ten aspekt wskazało aż 83% respondentów.
Rezerwacje w górę, ceny bez zmian
Sezon wakacyjny 2025 zapowiada się obiecująco – zarówno z perspektywy hotelarzy, jak i podróżnych. Dane z systemu Profitroom pokazują, że liczba rezerwacji jest w tym momencie wyższa o 29% w porównaniu z rokiem ubiegłym, przy jedynie 1-procentowym wzroście średniej wartości rezerwacji. Ceny pozostają więc stabilne, co w połączeniu z rosnącą jakością usług czyni krajową ofertę hotelową coraz bardziej atrakcyjną dla gości. Dobrą wiadomością jest również dynamicznie malejący wskaźnik anulacji. Średnia długość pobytu nie uległa zmianie i wynosi niespełna pięć dni. Przewagę nadal mają goście krajowi.
Opis badania
Badanie ilościowe „Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025” zostało przeprowadzone przez Profitroom w maju 2025 r. metodą CAWI na grupie 1103 osób (18+), które dokonywały rezerwacji w wybranych hotelach resortowych. Obiekty, których goście wzięli udział w badaniu: Czarny Potok Resort & Spa, Hotel Stok, Primavera, Astor, Diva SPA, Olandia, Vislow i Amber Park Hotel & Spa.
---
Profitroom – lider technologii rezerwacji hotelowych w Polsce i na świecie
Profitroom to wiodący dostawca technologii rezerwacji bezpośrednich oraz rozwiązań wspierających sprzedaż i marketing online w hotelarstwie. Systemy Profitroom wykorzystywane są przez większość polskich hoteli, umożliwiając im uniezależnienie się od pośredników i maksymalizację przychodów.
Działalność firmy rozpoczęła się w 2008 roku wraz z premierą Profitroom Booking Engine 360 – najbardziej efektywnego silnika rezerwacyjnego na rynku, który pozwala hotelom na zwiększenie liczby rezerwacji dokonywanych bezpośrednio na ich stronach internetowych. Obecnie rozwiązania technologiczne Profitroom tworzą kompleksową platformę Profitroom Suite, obejmującą narzędzia do zarządzania sprzedażą i marketingiem, automatyzacji komunikacji z gośćmi, prowadzenia kampanii SEO i SEM.
Dzięki współpracy z ponad 3.500 hoteli i analizie setek tysięcy rezerwacji Profitroom dysponuje unikalnymi danymi rynkowymi, które pozwalają na precyzyjne prognozowanie trendów i wdrażanie skutecznych strategii sprzedażowych.
Silna pozycja na rynku polskim umożliwia dynamiczną ekspansję globalną – obecnie z rozwiązań Profitroom korzystają hotele w 55 krajach na 5 kontynentach.
Więcej informacji: www.profitroom.pl