Bojkot w sklepach już znudził Polaków?

Bojkot w sklepach już znudził Polaków?

Bojkot sieci sklepów, które nie wycofały się z rosyjskiego rynku odbił się szerokim echem. To z kolei wpłynęło na decyzje zakupowe większości klientów w Polsce, którzy w marcu tego roku zdecydowali się na rezygnację z zakupów w tych sklepach. W kwietniu temat bojkotu w mediach nieco przycichł, ale czy konsumenci o nim zapomnieli?
Eksperci z aplikacji PanParagon przeanalizowali paragony z kwietnia 2022 roku.

Z dotychczasowych badań wynikało, że udział procentowy paragonów pochodzących ze sklepów Auchan i Decathlon z tygodnia na tydzień spadał. Największy regres w zakupach użytkowników widoczny był w tej pierwszej sieci. W ciągu dwóch tygodni zainteresowanie produktami z tego hipermarketu zmalało niemal o połowę. Niespodzianką okazał się praktyczny brak działań w stosunku do sieci francuskich sklepów budowlanych, należących do tego samego właściciela, co wspomniane sieci.

Czy w kwietniu bojkot był kontynuowany? Podobnie jak w poprzednim badaniu, eksperci uwzględnili najbardziej zakupowe dni tygodnia, czyli soboty. Dane przedstawiają procent liczby paragonów z poszczególnych sklepów w stosunku do liczby wszystkich paragonów dodanych do aplikacji PanParagon.

Decathlon pod koniec marca wycofał się z Rosji. Decyzja ta wynikała jednak z problemów z dostawą produktów do tego kraju, co nie miało związku z powszechnym już w Polsce bojkotem. – Na początku kwietnia widoczny był spadek aktywności zakupowej w tej sieci sklepów – komentuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Warto jednak zauważyć, że już pod koniec kwietnia konsumenci chętniej ruszyli na zakupy do tych sklepów. 30 kwietnia sprzedaż osiągnęła nawet lepszy wynik niż w sobotę przed nawoływaniem w Polsce do bojkotu. Może to oznaczać, że Polacy puścili w niepamięć politykę tej firmy w stosunku do chęci kontynuowania swojej działalności na terenie Rosji. Z pewnością jest to też efekt rozpoczynającego się już sezonu biwakowego oraz wyjazdów majowych – dodaje.

Odwrotna sytuacja przedstawia się w sklepach budowlanych francuskiej sieci. W tym przypadku od 9 kwietnia zauważalny jest spadek aktywności zakupowej polskich konsumentów o około 13 proc. w porównaniu do soboty z 12 marca. Może to oznaczać, że Polacy zmienili swój stosunek do tej firmy i wdrożyli w życie działania bojkotujące ten sklep.

– Podobnie jak w poprzednim badaniu największy regres w zakupach użytkowników widać w sklepach Auchan. Porównując dane z soboty z 12 marca do ostatniej soboty kwietnia widać spadek zainteresowania zakupami w tej sieci aż o 51 proc. –  wyjaśnia Antonina Grzelak.

Warto jednak zauważyć, że w przypadku tej sieci widać delikatny wzrost zakupów w okolicach świąt wielkanocnych, jednak nadal aktywność ta jest mniejsza o 34 proc. w porównaniu z sobotą poprzedzającą działania nawołujące do bojkotu w Polsce.

Image by Alexas_Fotos from Pixabay

Źródło: panparagon.pl

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.