Advertisement

BP_2024

„Ustawa hulajnogowa” weszła w życie

Ustawa_hulajnogowa.jpg

Długo wyczekiwane regulacje prawne dotyczące elektrycznych hulajnóg na minuty oraz innych urządzeń transportu osobistego (UTO), zaczęły obowiązywać od 20 maja.

Przepisy te mają przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo ich użytkowników i innych uczestników ruchu oraz poprawić ład w przestrzeni publicznej.

Wprowadzenie w Polsce nowych przepisów regulujących kwestie korzystania z elektrycznych hulajnóg na minuty było konieczne i po dwóch latach prac nad nową legislacją zostały one wprowadzone 20 maja. Zmian zasad używania tych miejskich pojazdów jest wiele, a jedną z kluczowych jest to, że użytkownicy przestają być traktowani jako piesi. Od tej pory jasno wiedzą (a przynajmniej powinni wiedzieć), że mogą się poruszać w pierwszej kolejności po ścieżkach rowerowych, a gdy ich nie ma mogą wjechać na jezdnię wyłącznie tę, posiadającą ograniczenie prędkości do 30 km/h. Jeśli jednak nie ma obu możliwości, po chodnikach dla pieszych.

Zmniejszona została również maksymalna, dozwolona prędkość poruszania się e-hulajnogami i teraz wynosi ona 20 km/h, a w przypadku jazdy po chodniku ma być ona dopasowana do prędkości pieszych. Samorządy poszczególnych miast ponadto wprowadzają własne ograniczenia, do których muszą się dostosować operujące w tych miastach firmy. – Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetowe, jednak ograniczenie prędkości do 20 km/h uważam za restrykcyjne. W większości krajów europejskich ta maksymalna prędkość jest nieco wyższa, na poziomie 25 km/h. Wolniejsza jazda po jezdniach z ograniczeniem prędkości do 30 km/h o 10 kilometrów w stosunku do innych pojazdów może stwarzać zagrożenie – mówi Borys Pawliczak, dyrektor generalny Dott w Polsce.

Zwiększająca się z sezonu na sezon popularność hulajnóg na wynajem i znacznie rosnąca przez to ich liczba powodowała to, że użytkownicy często pozostawiali je w przypadkowych miejscach, powodując tym różne zagrożenia dla innych użytkowników ruchu, w tym oczywiście pieszych, szczególnie osób niedowidzących. Obecnie zgodnie z nowymi, obowiązującymi przepisami parkowanie elektrycznych hulajnóg będzie dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych, a w przypadku, gdy ich nie ma tylko na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.

Dzięki dużemu doświadczeniu, zebranemu na pięciu rynkach europejskich, jesteśmy w stanie bardzo szybko dostosować nasz biznes do nowych regulacji przy zachowaniu najwyższych standardów działania. Trudniej jest nam jednak dopilnować w tej kwestii dziesiątki tysięcy użytkowników, dlatego kluczowe jest, aby dostarczyć im wiedzy na temat tego, gdzie i w jaki sposób mogą poruszać się naszą e-hulajnogą bądź, w których miejscach mają ją odstawić po skończonej podróży. Dużą rolę przykładamy również do edukacji, aby nowe regulacje były respektowane, a mikromobilność była przyjazna wszystkim – mówi Borys Pawliczak.

W porządkowaniu przestrzeni miejskiej i organizacji parkingów dla miejskich hulajnóg dużą rolę odgrywają samorządy. Coraz popularniejsze stają się huby mobilności skoncentrowane m.in. przy centrach biurowych i ważnych węzłach komunikacyjnych, gdzie można wypożyczyć różne pojazdy bezemisyjne wielu operatorów.

Nowe przepisy są bardzo ważne i z pewnością im szybciej zaczniemy je przestrzegać, tym lepiej dla wszystkich. Od ekologicznej i wygodnej mikromobilności w miastach nie ma już odwrotu, dlatego oprócz jasnych regulacji niemniej istotne jest to, jak sami będziemy z niej korzystać, aby dla nikogo nie była uciążliwa – dodaje Borys Pawliczak.

Źródło: Dott

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.