Zachwiana płynność małych firm

Plynnosc.jpg

Małe i średnie firmy przez pandemię zgłaszają problemy z płynnością także wtedy, gdy dotknęły one ich kontrahentów – informuje serwis Businessinsider.com.pl.

Jak podał serwis, powołując się na badania Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor - siedem na dziesięć małych i średnich firm skarży się na kłopoty spowodowane koronakryzysem.
- Ponad jedna czwarta średnich firm i co dziesiąty mikroprzedsiębiorca bez wahania upomina się o należności – podano w informacji.

Eksperci w badaniu wskazują przedsiębiorcom mającym trudności z odzyskaniem należności, by negocjowali z kontrahentami "jasno przedstawiając swoje oczekiwania". "Jeśli dłużnik informuje, że nie ma z czego zapłacić, warto przekonać go, by zapłacił np. jedną fakturę, a wtedy płatność drugiej zostanie przełożona bez naliczania odsetek" - wskazał Borys Sadowski z firmy szkoleniowej Gekko. Dodał, że po zaproponowaniu rozłożenia płatności na raty należy pilnować terminowości spłat – napisano w informacji.

Specjaliści zwracają uwagę, czytamy dalej, że jeśli firma X nie płaci, to zapewne na jej koncie jest znacznie mniej środków, niż wynosi suma zobowiązań, a faktura leży na stosie innych oczekujących na uregulowanie. Gdy dotychczasowe starania o odzyskanie należności nie przyniosły skutku, to "informujmy - nie straszymy – co się dalej może wydarzyć".

Można spokojnym tonem powiadomić, że zgodnie z przyjętą w firmie procedurą, musimy wysłać wezwanie do zapłaty - wyjaśnił w informacji Sadowski.

Według Grzelczaka wezwanie do zapłaty z informacją o możliwym wpisie do rejestru dłużników jest drugim pod względem popularności rozwiązaniem, jakie oferują prowadzące rejestry biura informacji gospodarczej. Najpopularniejsze jest stałe monitorowania partnerów biznesowych w rejestrze pod kątem pojawiających się ewentualnych wpisów o zadłużeniu. "Jest m.in. sygnałem mobilizującym do działania" – ocenił dla serwisu Grzelczak.

Jedna trzecia korzystających z BIG wskazuje też na wpis dłużnika do rejestru oraz jednorazowy raport sprawdzający konkretną firmę w rejestrze. Z kolei co czwarty klient sięga po pieczęć prewencyjną, która przystawiana na fakturze, informuje odbiorcę faktury, że jeśli nie zapłaci, to powinien się liczyć ze zgłoszeniem do rejestru – czytamy w informacji.

Jak podał serwis Businessinsider.com.pl - Badanie zrealizował Instytut Keralla Research, w ramach projektu „Skaner MŚP” na próbie 500 mikro, małych i średnich firm techniką wywiadów telefonicznych w październiku 2020 r. (jmk)


Źródło i czytaj więcej: Businessinsider.com.pl

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.