Rząd podjął decyzję w sprawie deregulacji

Rząd podjął decyzję w sprawie deregulacji

Po ponad roku prac rząd przyjął tzw. pierwszy pakiet deregulacyjny. Przygotowało go Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przewiduje dużo drobnych, ale istotnych zmian, np. możliwość zawarcia umowy leasingu online. Jednocześnie w rządzie pracuje zespół, który ma się zająć propozycjami zespołu Rafała Brzoski. Te mają się pojawić bliżej wakacji – podał serwis Businessinsider.com.pl.

We wtorek Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego – napisano.

Jest to tzw. pierwszy pakiet, z którego jednak zniknęły blokowane przez resort finansów przepisy o przedawnieniu, najbardziej oczekiwany przez firmy – czytamy.

Za jego sprawą będzie mniej kontroli, pojawią się decyzje hybrydowe, czyli główna w papierze, a załączniki w formie elektronicznej - wyjaśniono.

— Nowe rozwiązania to odpowiedź na potrzeby nowoczesnego biznesu, uwzględniające niezbędne standardy i kształtujące adekwatne do potrzeb prawo gospodarcze. Przepisy muszą być proste, jednoznaczne i skuteczne. Nowe rozwiązania usprawnią procesy gospodarcze, umocnią pozycję polskich firm i wpłyną na ich konkurencyjność – podkreślił minister Krzysztof Paszyk, poseł PSL, koalicjantowi, któremu najbardziej zależało na pakiecie.

Z projektu jednak zniknął przepis oczekiwany przez firmy, dotyczący zmian w przedawnieniu zobowiązań podatkowych. Chodzi o wprowadzenie rozwiązań uniemożliwiających wszczynanie de facto fikcyjnych postępowań w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe jedynie w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Podobne przepisy ma przygotować samodzielnie resort finansów, który sprzeciwił się wprowadzaniu ich w tym pakiecie. W tej kwestii swoją propozycję ma też przedstawić zespół Rafała Brzoski, który pracuje nad swoim pakietem - dodano.

Jak jednak zaznaczył resort rozwoju to nie koniec prac Zespołu ds. Deregulacji i Dialogu Gospodarczego, którym kieruje Mariusz Filipek. Pracuje on nad kolejnymi rozwiązaniami ograniczającymi bariery dla firm – podkreślono.

Jednocześnie w projekcie zostały przepisy, które torpedowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W efekcie nie ma pewności, czy jej posłowie, poprą projekt w Sejmie. Chodzi o osłabienie kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy. Tu warto jednak pamiętać, że rząd oddzielnie pracuje też nad projektem wzmacniającym PIP, w tym pozwalającym jej inspektorom zamieniać umowy zlecania na umowy o pracę decyzją administracyjną – wyjaśniono.

Kontrole w przedsiębiorstwach będą prowadzone, ale na nowych zasadach, tak aby nie paraliżować działalności gospodarczej firm. Proponowane zmiany obejmą:

— Skrócenie maksymalnego czasu kontroli u mikroprzedsiębiorców z 12 do sześciu dni.
— Wprowadzenie obowiązku doręczenia przedsiębiorcy, przed wszczęciem kontroli, wstępnej listy informacji i dokumentów, które powinien udostępnić.
— Dostosowanie częstotliwości planowych kontroli do ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością (w przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na pięć lat, średniego – raz na trzy lata, a wysokiego – tak często, jak jest to wymagane dla zapewnienia przestrzegania przepisów)

— Organ, które przeprowadzają kontrole działalności gospodarczej, np. ZUS, Inspekcja Handlowa i inne, będą musiały publikować informację o kategorii ryzyka przypisanej do poszczególnych przedsiębiorców podlegających kontroli  
— Dopuszczenie możliwości wniesienia sprzeciwu wobec czynności kontrolnych.

Projekt przewiduje też przyspieszenie i uproszczenie postępowania administracyjnego.

Jak przekazano w treści wypowiedzi - Wprowadzimy rozwiązania usprawniające ich przebieg:

— Wprowadzenie decyzji hybrydowej (decyzja zostaje wydana w formie papierowej, a załączniki w formie elektronicznej).
— Zwiększenie wykorzystania tzw. "wezwań miękkich", czyli możliwość wystąpienia do przedsiębiorcy bez wszczynania postępowania.
— Odejście od zasady dwuinstancyjności na rzecz jednoinstancyjności w kilku kolejnych postępowaniach administracyjnych.
— Jednoznaczne rozstrzygnięto, że – co do zasady – osoby wykonujące działalność nierejestrową powinny posługiwać się w obrocie gospodarczym numerem PESEL.
— Wprowadzenie dodatkowych zachęt inicjujących prowadzenie mediacji w sprawach administracyjnych.
— Możliwość umarzania należności z tytułu kar administracyjnych i zaległych kar administracyjnych z urzędu.
— Elektronizacja postępowań przed Krajową Izbą Odwoławczą.
— Doprecyzowanie zasad liczenia karencji odnoszącej się do możliwości ponownego skorzystania z tzw. Małego ZUS Plus.
— Brak konieczności przedkładania w urzędzie dokumentu prokury lub pełnomocnictwa, jeżeli umocowanie jest dostępne w publicznych rejestrach (KRS, CEIDG).
— Organ administracji nie będzie żądał od przedsiębiorcy, aby posługiwał się pieczątką, jeżeli obowiązek taki nie wynika z przepisów.

Jeśli chodzi o prawo gospodarcze, to rząd proponuje:

— odpowiednie vacatio legis projektów ustaw nakładających obowiązki na przedsiębiorców (sześć miesięcy)
— zasadę równoważenia obowiązków administracyjnych (tzw. "one in, one out"), każdy nowy obowiązek dla firm będzie wiązał się z koniecznością likwidacji innego obciążenia w tym samym lub zbliżonym obszarze
— obowiązkową ocenę skutków regulacji ex post po dwóch latach od wejścia w życie aktu prawnego, w przypadku braku możliwości przeprowadzenia konsultacji publicznych
— obowiązek cyklicznego opracowywania rządowego Programu regulacyjnego

Projekt przewiduje też możliwości zawierania umowy leasingu w formie dokumentowej. Dziś zawarcie umowy leasingu jest możliwe tylko w formy pisemnej, pod rygorem jej nieważności - przypomniano.

Planowana jest również zmiana definicji rzemiosła i rzemieślnika. Do rzemiosła zostaną włączone usługi świadczone przez protetyka słuchu i optyka okularowego – czytamy dalej.

Rzemieślnicy dostaną szeroki wybór prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności – nowa definicja rzemieślnika obejmie m.in. wszystkie spółki kapitałowe.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie zasadniczo od 1 maja 2025 r., z wyjątkiem przepisów odnoszących się do postępowań odwoławczych przed KIO, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Teraz projekt trafi do Sejmu – wskazano w treści. (jmk)

Foto: Gov.pl /
Źródło: Businessinsider.com.pl

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.