Zmiany w akcyzie i podatku VAT od 2025 roku

Zmiany w akcyzie i podatku VAT od 2025 roku

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji VAT i akcyzy. Resort chce zmienić niektóre stawki VAT. Przedsiębiorcy nie będą też musieli integrować kas fiskalnych online z terminalami płatniczymi. Z kolei reeksporterzy samochodów będą mogli odzyskać akcyzę zapłaconą w kraju. Projekt przewiduje też inne zmiany – napisano w informacji serwisu Businessinsider.com.pl.

Projekt nowelizacji zakłada m.in. zmiany w stawkach VAT i możliwość odzyskania akcyzy przez reeksporterów samochodów
Przedsiębiorcy będą zwolnieni z obowiązku integrowania kas fiskalnych online z terminalami płatniczymi
Zmiany będą dotyczyły również stawek VAT — część zostanie obniżona, a część podwyższona

Przedsiębiorców czeka wiele zmian w podatkach w 2025 r. Będą to również zmiany w VAT i akcyzie. Ministerstwo Finansów we wtorek przedstawiło projekt (nr z wykazu — UD125). Lista zmian jest długa. Rząd ma przyjąć gotowy projekt nowelizacji w obecnym kwartale. Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 r. – podano w treści.

Ministerstwo Finansów chce zmienić stawki VAT z dwóch powodów. Po pierwsze pozwala na to dyrektywa 2022/542 (dotyczy stawek obniżonych), a po drugie resort chce doprecyzować stawki po czterech latach od wprowadzenia nowej matrycy stawek VAT – wyjaśniono.

Część stawek zostanie obniżona, a część podwyższona – podano dalej.

Stawką 0 proc. zostanie objęta dostawa statków ratowniczych i łodzi ratunkowych, które są wykorzystywane na morzu, a nie są statkami i łodziami pełnomorskimi. Obecnie zerową stawką objęte są pełnomorskie statki ratownicze i łodzie ratunkowe.

Obniżka obejmie też stawki VAT na dostawy kubeczków menstruacyjnych – stawka spadnie z 23 proc. do 5 proc.

Z projektu wynika też, że nie zmieni się 8-procentowa stawka VAT na wyroby medyczne dopuszczone do obrotu na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o wyrobach medycznych. Obecne przepisy przewidują, że stawkę tę stosuje się do 27 maja 2025 r. MF chce więc wprowadzić taką stawkę na stałe (zmiana w art. 145c ustawy o VAT) – wskazano.

Podwyżka stawek będzie dotyczyć:

dostawy koni, osłów, mułów, osłomułów używanych w rolnictwie – stawka wzrośnie z 8 proc. do 23 proc.,

dostawy wyrobów z konopi siewnej (Cannabis sativa) do palenia lub do wdychania bez spalania – stawka wzrośnie z 8 proc. do 23 proc.

Ponadto resort chce doprecyzować, że 8-procentową stawką VAT będą objęte "nawozy i środki ochrony roślin – zwykle przeznaczone do wykorzystania w produkcji rolnej, oraz pasze i karmy dla zwierząt gospodarskich i domowych".

MF zrezygnuje też z obowiązku integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi. Obecnie obowiązek ten jest odroczony do końca 2024 r. Resort chce jednak w ogóle od tego odstąpić. MF uznało bowiem, że wystarczy, że dane o transakcjach płatniczych będą przesyłać szefowi KAS agenci rozliczeniowi, jak to robią już dziś. Ponadto na rynku nie ma terminali, które można by zintegrować z kasami fiskalnymi online – napisano dalej.

Ministerstwo Finansów chce również wprowadzić dwie zmiany w akcyzie od samochodów osobowych.

Po pierwsze podmioty, które sprowadzają do kraju samochody osobowe, czasowo je u nas rejestrują, a następnie wywożą za granicę (reeksport), będą mogły otrzymać zwrot akcyzy. Dziś takiej możliwości nie ma. Zwrot akcyzy przysługuje tylko od samochodów osobowych, które przed wywozem nie były zarejestrowane w kraju.

Zmiana ta to skutek korzystnego dla reeksporterów orzecznictwa sądów administracyjnych i wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 maja 2023 r. w sprawie C-105/22. Trybunał odróżnił bowiem rejestrację czasową pojazdu z urzędu (część zwykłego procesu rejestracji) od rejestracji czasowej dokonanej na wniosek właściciela samochodu w celu umożliwienia wywozu pojazdu za granicę. Sądy orzekają obecnie, że w tym ostatnim przypadku (reeksport) podatnik może dostać zwrotu zapłaconej akcyzy. Od 1 stycznia 2025 r. ma to wynikać również z przepisów - wyjaśniono.

Druga zmiana, jaką chce wprowadzić MF, również dotyczy samochodów osobowych. Z akcyzy mają być zwolnione pojazdy podlegające profesjonalnej rejestracji, o której mowa w ustawie – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystywane do celów badawczych lub prac rozwojowych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Obecnie od samochodów wykorzystywanych do takiej działalności trzeba zapłacić akcyzę – wskazano w treści.

MF chce przedłużyć też mechanizm odwrotnego obciążenia VAT na gaz w systemie gazowym, energię elektryczną w systemie elektroenergetycznym i usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Obecnie przepisy przewidują, że mechanizm będzie można stosować do końca lutego 2025 r. Resort chce wydłużyć termin do 31 grudnia 2026 r. Chodzi o to, aby nie dochodziło do wyłudzeń VAT w dostawach na te produkty - wyjaśniono.

Przypomniano w podsumowaniu, że standardowo VAT do urzędu skarbowego wpłaca sprzedawca, a w mechanizmie odwrotnego obciążenia – nabywca.  (jmk)

Foto: Księgowość – Infor //
Źródło: Businessinsider.com.pl

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.